MAG IK JE ZEGGEN? Veel organisaties worstelen met die vraag. Spreken we onze klanten aan met je of met u? Het goede nieuws is dat er geen goed of fout is. Als je tenminste consequent bent. En als je een aanspreekvorm kiest die past bij jouw klanten én bij jouzelf.
Wat past bij mijn klant?
Tenzij je het al je klanten persoonlijk vraagt, weet je natuurlijk nooit zeker hoe ze het liefst aangesproken willen worden. Maar je kunt het wel inschatten als je jouw klant voor je ziet. Bedenk bijvoorbeeld hoe jullie elkaar aanspreken als je samen aan tafel zit. Zeg je dan: ‘Wilt u een kopje koffie?’ of ‘Heb je zin in een bakkie?’
Wat past bij mijn organisatie?
Je aanspreekvorm moet dus bij je klant passen, maar vooral ook bij jezelf. Bewaar jij het liefst afstand, omdat je als advocaat niet persoonlijk betrokken wil raken? Of hou je het als financieel adviseur graag zakelijk? Dan past een formele toon bij je en is de u-vorm een logische keuze. Ga je voor een persoonlijke relatie met je klanten? Bijvoorbeeld omdat je als lifestylecoach laagdrempelig wil zijn? Of omdat je als leverancier met een vriendschappelijk band klanten aan je bindt? Spreek ze dan aan met je.
Maak een keuze en ben consequent
Niet kiezen is geen optie. Dan kun je je klant niet aanspreken en krijg je zinnen als ‘Onze klanten krijgen 5 jaar garantie en hoeven zich geen zorgen te maken als hun wasmachine stuk gaat.’ Als lezer vraag je je af over wie het gaat. Dus praat tegen je klant: ‘Je krijgt 5 jaar garantie, dus als jouw wasmachine stuk gaat, hoef je je geen zorgen te maken.’ Of úw wasmachine natuurlijk. Dat maakt niet uit, als je maar kiest en die keuze consequent toepast. Niet op de homepage beginnen met u en verderop overgaan op je. Of nog erger. Amicaal bellen met je klant en dan later een formele gespreksbevestiging mailen in de u-vorm. Klantlief begrijpt er dan niks meer van.
Volg je gevoel
Gelukkig is niet alleen dat ene woordje bepalend. Ook, of misschien wel juist, de manier waarop je schrijft moet kloppen bij wie je bent en wie je wil aanspreken. Een tekst in de u-vorm kan heel persoonlijk zijn. En andersom kan een jij-tekst behoorlijk afstandelijk zijn. Kijk dus naar het geheel. En bedenk: als jouw keuze goed voelt, doe je het waarschijnlijk goed. Voelt een van de 2 vormen ongemakkelijk, dan kun je waarschijnlijk toch beter de andere kiezen. Snappie?
Geen tijd om hiervoor te gaan zitten of blijf je het lastig vinden? Wij kijken graag met je mee. Bel of mail ons, dan maken we een afspraak. Samen zorgen we voor een helder en goed verhaal.
De Schrijfstudio | 06 14 36 33 39 | 06 42 68 59 86 | info@deschrijfstudio.nl