Spreek je lezer aan

Voelt jouw lezer zich aangesproken?

HÉ, JIJ DAAR! Wie ik? Precies, je voelt je meteen aangesproken. En dat is wat je als schrijver wil. Dat de lezer voelt dat je het tegen hem hebt en dat jouw blog, website of nieuwsbrief voor hem bedoeld is. Want pas als jouw klant of potentiële klant zich aangesproken voelt, heb je zijn aandacht…

Lees meer
Gebruik hulpwerkwoorden met mate

Helpen de hulpwerkwoorden die jij gebruikt?

HELP! Hulpwerkwoorden, dat klinkt alsof ze helpen. Maar is dat wel zo? Vaak wel, ze zijn er natuurlijk niet voor niets. Maar zoals bij de meeste dingen: overdaad schaadt. Gebruik ze dus met mate en streep overbodige hulpwerkwoorden weg. Dat leest prettiger en je verhaal wordt er duidelijker van. Lees hoe dat precies zit! Wat…

Lees meer

Overtuig jouw klant met een positief verhaal

WIL JE IETS LEUKS HOREN? Tuurlijk, dat wil iedereen toch? Dus ook jouw klant. Wist je dat negatieve woorden stress veroorzaken en positieve woorden aanzetten tot actie? Alle reden om positief te schrijven. En dat kan ook als je een minder leuke boodschap hebt. Hoe? We geven je 3 tips die je meteen kunt toepassen!…

Lees meer
Met de zin Wie dit leest is gek trek je de aandacht. Hoe doe jij dat bij jouw teksten?

3 tips: zo leest jouw doelgroep wat jij te vertellen hebt

WIE DIT LEEST IS GEK! Een grapje uit de ‘ouwe doos’, maar wel een met goed resultaat, want je las het wel! En een tekst laten opvallen is tegenwoordig best een uitdaging met de berg informatie die lezers onder ogen krijgen. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 100.000 woorden per dag te verwerken krijgen. Dus…

Lees meer
Spreektaal versus schrijftaal

Spreektaal als je schrijft

MAKKELIJKER GEZEGD DAN GESCHREVEN. Dat was vroeger zeker zo, toen je nog sprak in spreektaal en schreef in schrijftaal. Tegenwoordig gebruik je spreektaal ook als je schrijft. Klinkt tegenstrijdig misschien, maar het zorgt voor een helder en prettig leesbaar verhaal. En dat heeft veel voordelen. Hoe dat precies zit, leggen we uit. In spreektaal natuurlijk.

Lees meer
Gebruik jij veel vaktaal?

Vaktaal, is dat nou handig of juist onverstandig?

HEB JIJ ALS EERSTE BULLSHIT-BINGO? Als je veel vaktaal gebruikt, maak je grote kans! Want bij dit spel zijn de bingocijfers vervangen door vaktermen. Denk aan een advocaat die de term penitentiaire inrichting gebruikt als hij gevangenis bedoelt. Of een arts die jouw beenbreuk een fractuur noemt. Vaktaal gebruiken is vaak handig, maar soms ook…

Lees meer
Verstopte boodschap

Komt jouw boodschap aan bij je lezer?

BLA BLA BLA BOODSCHAP BLA BLA BLA. Je moet zoeken naar de boodschap, terwijl die juist zo belangrijk is. Want je hebt jouw doelgroep iets te vertellen in je blog, op je website of in je nieuwsbrief. Maar hoe zorg je ervoor dat die belangrijke boodschap opvalt en aankomt? 

Lees meer

Zo vermijd je tangconstructies

ZET JIJ JE LEZER KLEM? Dat is het resultaat als je veel tangconstructies in je tekst gebruikt. Je verhaal wordt dan onnodig ingewikkeld en je lezer kan er geen chocola van maken. Maar wat is dat ook alweer, een tangconstructie? En hoe vermijd je hem? Lees het in onze verlossende blog.

Lees meer
Schrijven op taalniveau B1, waarom zou je dat doen?

Schrijven op taalniveau B1, waarom zou je dat doen?

JIP EN JANNEKE SNAPPEN HET DONDERSGOED. Zij praten in begrijpelijke taal. In de wereld van de communicatie noemen we dat taalniveau B1. De Rijksoverheid adviseert bedrijven en overheidsinstanties om op dit taalniveau te communiceren. Maar waarom is het eigenlijk goed om op B1-niveau te schrijven? En hoe doe je dat?

Lees meer