JIP EN JANNEKE SNAPPEN HET DONDERSGOED. Zij praten in begrijpelijke taal. In de wereld van de communicatie noemen we dat taalniveau B1. De Rijksoverheid adviseert bedrijven en overheidsinstanties om op dit taalniveau te communiceren. Maar waarom is het eigenlijk goed om op B1-niveau te schrijven? En hoe doe je dat?
Taalniveau B1?
Om de moeilijkheidsgraad van een tekst vast te stellen, heeft de Raad van Europa 6 taalniveaus opgesteld, van eenvoudig tot ingewikkeld: A1, A2, B1, B2, C1 en C2. Als je op taalniveau B1 schrijft, vindt 95% van de mensen dat jouw verhaal prettig leest. En belangrijker: ze snappen meteen wat je te vertellen hebt. Daarom noemen we dit taalniveau ook wel begrijpelijke taal. En in de volksmond Jip-en-Janneketaal. Precies vastleggen wat een taalniveau bepaalt, is onmogelijk, maar er zijn wel richtlijnen.
De belangrijkste richtlijnen voor B1
Wil je dat jouw patiënten, klanten of inwoners snappen wat ze moeten doen? Dat ze hun medicijnen goed innemen, dat ze hun verzekering bij jou afsluiten of dat ze zich houden aan de regels? Volg dan deze richtlijnen als je gaat schrijven:
- gebruik spreektaal
- laat overbodige informatie weg
- zet bij elkaar wat bij elkaar hoort
- leg vaktaal uit, of vermijd het
- vertel wie wat doet
- gebruik voorbeelden
- zorg voor een logische structuur van je tekst
Voel het verschil
Over elk van deze richtlijnen vertellen we je meer in een van onze volgende blogs. We geven je wel alvast een paar voorbeelden. Zo krijg je een gevoel bij taalniveau B1:
- Geen B1: Als de betaling ontvangen is, wordt er een bericht gestuurd.
Wel B1: U ontvangt een mailtje van ons, zodra we het geld binnen hebben. - Geen B1: Sandra is net in dienst. Eva is ook net in dienst. Sandra zit naast Eva. Ze wachten op hun inlogcodes.
Wel B1: Sandra en Eva zijn net in dienst. Ze zitten naast elkaar en wachten op hun inlogcodes. - Geen B1: De heer Karelse heeft, zoals hierna uit de voor de beoordeling van de klacht te bespreken relevante feiten zal blijken, bij zijn handelen steeds het belang van de voetbalvereniging voorop gesteld.
Wel B1: Bij alles wat meneer Karelse deed, wilde hij het beste voor de voetbalvereniging. Dit blijkt uit onderstaande feiten.
Leest prettig toch? B1. Daarom zijn zulke teksten klantvriendelijk. Het voorkomt onnodige vragen. En het zorgt ervoor dat de ander doet wat je van hem verwacht. Jip en Janneke hadden dat al lang in de smiezen.
Geen tijd om hier echt voor te gaan zitten of blijf je het lastig vinden? Wij kijken graag met je mee. Bel of mail ons, dan maken we een afspraak. Samen zorgen we voor een helder en goed verhaal.
De Schrijfstudio
Bavel | Tilburg
info@deschrijfstudio.nl
Cristel Bekkers
06 42 68 59 86
Meike Klaassens
06 14 36 33 39