WIL JE IETS LEUKS HOREN? Tuurlijk, dat wil iedereen toch? Dus ook jouw klant. Wist je dat negatieve woorden stress veroorzaken en positieve woorden aanzetten tot actie? Alle reden om positief te schrijven. En dat kan ook als je een minder leuke boodschap hebt. Hoe? We geven je 3 tips die je meteen kunt toepassen!
Het wérkt!
Dat negatieve en positieve woorden daadwerkelijk impact hebben op ons brein is wetenschappelijk aangetoond door neuropsycholoog Andrew Newberg. In een notendop zegt hij dat jouw lezer van negatieve woorden geïrriteerd raakt en afhaakt. En dat positieve woorden stimuleren om in actie te komen. Met een paar voorbeelden laten we je zien dat positiviteit werkt. Wat hoor jij liever?
👎Als je minder dan € 25 besteedt, moet je bezorgkosten betalen.
👍Als je € 25 of meer besteedt, ontvang je je bestelling gratis thuis.
👎We kunnen de bestelde artikelen niet opsturen, omdat je geen adresgegevens hebt ingevuld.
👍Je bestelling staat klaar. Laat ons weten naar welk adres het kan, dan sturen we het meteen op.
👎Om onze nieuwsbrief te ontvangen moet je je e-mailadres invullen.
👍Laat je e-mailadres achter en ben als eerste op de hoogte van nieuwtjes en aanbiedingen.
Voel je het verschil? Bij de eerste zin zakt de moed je nog net niet in de schoenen. Terwijl je bij zin 2 een glimlach voelt opkomen en in actie komt: je bestelt, stuurt je adresgegevens of laat je mailadres achter.
3 tips om een boodschap positief te brengen
Nu je weet hoe jij je lezer in actie krijgt, wil je natuurlijk alleen nog maar positief schrijven. Maar hoe doe je dat? We geven je 3 tips die je meteen kunt toepassen.
1. Kies de positieve variant van een negatief woord
Bedenk hoe je negatieve woorden zoals niet, geen, dicht of duur, kunt ombuigen naar een positieve insteek. Vrijwel alles kun je van 2 kanten belichten. Als de kantoorklok 14.00 slaat, moet je nog 3 uur werken. Maar je kunt ook zeggen dat je er al 5 uur op hebt zitten. Je kunt tegen je cursisten zeggen: als je te laat komt, mis je belangrijke uitleg. Of je zegt: kom op tijd, dan weet je zeker dat je alle informatie krijgt die belangrijk is. En als jouw winkel op 5 december eerder dicht gaat, zeg dan: op sinterklaasavond zijn we tot 16.00 uur open.
2. Vertel het voordeel voor je lezer
Jouw lezer is tot veel bereid, zolang hij maar weet wat het hem oplevert. Daarvoor moet je je in jouw klant verplaatsen. Stel je voor, je bereidt de maaltijden in jouw restaurant altijd vers. Dan is het voor jou vanzelfsprekend dat dat wat langer duurt dan wanneer je met kant-en-klare producten werkt. Maar als je op de menukaart alleen maar vertelt dat de wachttijd een half uur is, heeft jouw gast geen idee waarom hij zo lang moet wachten. Je zult zien dat hij de extra wachttijd juist waardeert als je zegt: u krijgt van ons altijd een versbereide maaltijd, daarom duurt het wat langer voor we uw gerecht uitserveren.
3. Als een negatief woord niet te vermijden is, omring het dan met positiviteit
Soms lukt het echt niet om een negatief woord te vermijden. Pak de negatieve mededeling dan in tussen 2 positieve boodschappen. Dat geeft je lezer een beter gevoel. Stel je moet bewoners vertellen dat het in hun straat betaald parkeren wordt. Als je dit ombuigt naar: gratis parkeren op 10 minuten lopen van uw woning, neemt niemand je serieus. Wel kun je de boodschap positief verpakken: het wordt minder druk in uw straat en u kunt als bewoner een vergunning aanvragen, zodat u altijd een plekje voor de deur heeft.
Positief met mate
Tot slot nog een bonustip: gebruik al die positiviteit gedoseerd. Als je jouw klant vertelt dat je goede ventilatiesystemen verkoopt, is dat sterker dan wanneer je gaat smijten met krachttermen als verbazingwekkend, fantastisch of fenomenaal. Je ondermijnt daarmee je eigen geloofwaardigheid. Dat is niet wat Newberg bedoelt met positief schrijven. Of positief gezegd: Newberg raadt aan om positief te zijn en het subtiel te houden. Op die manier overtuig jij jouw klant. Leuk om te horen toch?!
Geen tijd om hiervoor te gaan zitten of blijf je het lastig vinden? Wij kijken graag met je mee. Bel of mail ons, dan maken we een afspraak. Samen zorgen we voor een helder en goed verhaal.
De Schrijfstudio | 06 14 36 33 39 | 06 42 68 59 86 | info@deschrijfstudio.nl