HÉ, JIJ DAAR! Wie ik? Precies, je voelt je meteen aangesproken. En dat is wat je als schrijver wil. Dat de lezer voelt dat je het tegen hem hebt en dat jouw blog, website of nieuwsbrief voor hem bedoeld is. Want pas als jouw klant of potentiële klant zich aangesproken voelt, heb je zijn aandacht te pakken. Hoe je dat doet, lees je in deze blog.
Voel het verschil
We laten je een voorbeeld zien, want dat zegt meer dan een lange uitleg. Stel je bent zzp’er en je wil een nieuwe website laten bouwen. Je komt na wat zoeken dit internetbureau tegen:
INTERNETBUREAU A
Wij zijn een klantvriendelijk internetbureau dat bedrijven helpt met het bouwen van online oplossingen. We hebben daar veel ervaring mee en bieden klanten een systeem aan dat aansluit bij hun wensen. Vaak zijn internetbedrijven gespecialiseerd in één bepaald aspect van websites, maar wij doen het allemaal.
Heb je ook zo’n moeite om geconcentreerd te blijven? Wat doet dit bureau nu precies? En belangrijker, kunnen ze jou eigenlijk wel helpen? Je zoekt verder en stuit op het volgende bureau:
INTERNETBUREAU B
Ben je zzp’er en heb je nog geen website, of is je site aan vernieuwing toe? Wij helpen jou met het ontwerpen en bouwen van een snelle en betrouwbare website of webshop die voldoet aan jouw wensen. Je krijgt er trouwens ook een contentmanagementsysteem bij, waarmee jij zelf eenvoudig teksten en afbeeldingen kunt plaatsen.
Waarschijnlijk heb je bureau B al gebeld voor je bij het eind van de tekst was. Waarom? Omdat dat bureau zich tot jou richt en snapt wat jij wil. Het voelt alsof ze tegen jou praten. En dat is ook zo, alleen dan op papier.
Zo spreek jij je lezer aan
Dat wil je dus: de lezer aanspreken. Want jij hebt iets te bieden wat hem kan helpen en je wil dat hij contact met jou opneemt. Zo trek je de aandacht van de lezer:
1. Verplaats je in de lezer
Wij zien maar al te vaak dat mensen schrijven vanuit zichzelf. ‘Wij bieden goede service.’ of ‘Ik ben klantvriendelijk.’ Helaas zegt dat jouw klant niet zoveel. Die wil weten wat je hem nou precies biedt en wat hij daaraan heeft. Schrijf dus over jouw service liever: ‘Je hebt je pakketje morgen al in huis.’ En als het gaat over klantvriendelijkheid: ‘Heb je een vraag? Je kunt van 9:00 tot 21:00 met ons chatten en krijgt binnen 5 minuten antwoord.’
2. Schrijf alsof je een gesprek voert
Richt je tot je lezer alsof je met hem in gesprek bent. Natuurlijk ben jij de enige die praat, of schrijft, maar je kunt het gedeelte van de ander zelf invullen. Dat doet internetbureau B ook: Is je website aan vernieuwing toe? Wij helpen jou! Ezelsbruggetje: spreek niet óver de klant, de burger of de patiënt, maar tégen hem.
3. Gebruik lekker veel je of u
Als je nog eens naar de 2 voorbeeldteksten kijkt, zie je dat de woorden wij, we en ons in de eerste tekst veel vaker voorkomen dan de woorden jij, je en jou. In de tweede tekst is dat andersom. Gebruik dus zoveel mogelijk woorden waarmee je jouw lezer aanspreekt. Dat kan natuurlijk ook ‘u’ zijn. De ik- of de wij-vorm kun je vaak gemakkelijk ombuigen naar je of u: ’Wij sturen het contract 1 week van tevoren op’ wordt dan: ‘U ontvangt het contract 1 week van tevoren.’
Je bent er nog!
Hé, je bent er nog. Dat is mooi, want dat betekent dat deze blog jou aansprak!
Geen tijd om hiervoor te gaan zitten of blijf je het lastig vinden? Wij kijken graag met je mee. Bel of mail ons, dan maken we een afspraak. Samen zorgen we voor een helder en goed verhaal.
De Schrijfstudio | 06 14 36 33 39 | 06 42 68 59 86 | info@deschrijfstudio.nl