WIE DIT LEEST IS GEK! Een grapje uit de ‘ouwe doos’, maar wel een met goed resultaat, want je las het wel! En een tekst laten opvallen is tegenwoordig best een uitdaging met de berg informatie die lezers onder ogen krijgen. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 100.000 woorden per dag te verwerken krijgen. Dus hoe zorg je dat jouw doelgroep jouw verhaal eruit pikt en ook echt leest?
3 tips die ervoor zorgen dat mensen jouw tekst lezen en begrijpen
Je schrijft je verhaal niet voor niets. Je wil dat jouw klanten, inwoners of cliënten het lezen én begrijpen. We geven je 3 tips die ervoor zorgen dat je jouw doelgroep bereikt.
- Zie je lezer voor je
Weet jij voor wie je schrijft? Het lijkt een simpele vraag, maar in de praktijk zien wij regelmatig vertwijfelde gezichten als wij informeren naar de doelgroep. Richt jij je met jouw bedrijf op moeders van pasgeboren meerlingen? Of op mannen van middelbare leeftijd uit de provincie Limburg? Waarschijnlijk niet, maar het helpt wel om jouw eigen lezer, zo specifiek mogelijk te beschrijven. Op zo’n manier dat je bij wijze van spreken de persoon voor je ziet. Want als je die persoon precies kent, kun je hem de informatie geven waaraan hij behoefte heeft. - Spreek de taal van de lezer
Een kind spreek je anders aan dan iemand die net afgestudeerd is. En met een patiënt praat je anders dan met een arts. Denk aan jouw lezer en schrijf zoals je tegen hem zou praten. Dus pas je woordkeuze, zinslengte en informatiedichtheid aan. Dat geeft hem het gevoel dat jij hem snapt en dat jij wat interessants te vertellen hebt. Stel je richt je op afgestudeerden, dan gebruik je het woord bachelor zonder uitleg. Zijn scholieren uit 4 havo je doelgroep? Dan is het handig om dat woord kort toe te lichten. Zo laat je je lezer voelen dat jouw verhaal echt voor hem bedoeld is. - Spreek je lezer aan
Klinkt logisch vind je niet? Je lezer aanspreken. Toch doen veel mensen dat niet. Vaak zien we dat ondernemers vanuit zichzelf schrijven. Een voorbeeld. De eigenaar van een taartenwinkel schrijft op zijn website: wij hebben voor elke gelegenheid een taart. Niks mis mee natuurlijk, maar het kan ook zo: Ga jij trouwen, ben je geslaagd of wordt jouw kleine prinses 5 jaar? Bij ons vind je gegarandeerd de taart die jouw feestje nog leuker en lekkerder maakt! Grote kans dat jouw lezer zich meer aangesproken voelt en denkt: hé dat is precies waar ik naar op zoek ben. En dan heb je zijn aandacht te pakken!
Alle ogen op jouw tekst gericht
Wil je met je verhaal de belangstelling van jouw doelgroep wekken? Spreek jouw lezer dan aan en doe dat in een taal die bij hem past. Dikke kans dat hij tussen alle informatiebronnen jouw verhaal eruit pikt. Want wie dat leest is zo gek nog niet!
Geen tijd om hiervoor te gaan zitten of blijf je het lastig vinden? Wij kijken graag met je mee. Bel of mail ons, dan maken we een afspraak. Samen zorgen we voor een helder en goed verhaal.
De Schrijfstudio | 06 14 36 33 39 | 06 42 68 59 86 | info@deschrijfstudio.nl